Jak dojechać na gravelowe ultra?

autor: Piotr Wierzbowski
0
(0)

Co prawda za oknem pada śnieg, ale miejsca na większości zawodów są wysprzedane od dawna. Jeśli jesteś zapisany, zapisana na gravelową imprezę lub po prostu chcesz pojechać z rowerem w jakieś ciekawe miejsce, czas zastanowić się jak i czym dojechać na miejsce startu.

Zawody gravelowe w Polsce dzielą się ze względu na przebieg trasy na dwie kategorie:

  • pętle,
  • oraz te, w których starujesz z punktu A, aby znaleźć się w zupełnie innym miejscu, czyli w punkcie B.

W kalendarzu Rezerwatu Przygody możesz z łatwością filtrować zawody właśnie z uwzględnieniem rodzaju trasy:

 

To właśnie mając na względzie rodzaj trasy i lokalizację startu lub startu i mety jednocześnie będziesz planować swoją podróż.

Dojazd własnym autem

Z oczywistych względów ta opcja ma sens tylko dla tych, którzy zaczynają i kończą rowerową przygodę w tym samym miejscu.

Takie ultramaratony dają Ci wielką wygodę i możliwość skorzystania z własnego auta w celu dotarcia na start. Co więcej, najczęściej paddocki tych imprez zaplanowane są w taki sposób, aby uczestnicy mogli bezpiecznie zaparkować swoje auta w najbliższym sąsiedztwie startu. Dzięki temu możesz zabrać ze sobą tyle gratów, ile pomieści samochód, a dodatkowo masz możliwość przespać się przed startem w aucie, gdybyś nie miał zarezerwowanego noclegu. 

Co więcej, zabierając kogoś ze sobą  masz szansę na obniżenie kosztów podróży. Wszystko zależy od Twojej kreatywności.

 

Autem z wypożyczalni

Wypożyczenie auta na kilka na dni (w przeciwieństwie do korzystania na godziny) to rozsądna alternatywa dla użycia własnego samochodu. Przeprowadziłem analizę i policzyłem dokładny koszt takiej operacji na przykładzie oferty firmy Panek.  

Założenia analizy

Przyjąłem wariant wypożyczenia samochodu na trasie Warszawa – Trójmiasto, liczącej ok. 360 km długości (w jedną stronę), na okres 7 dni. Taki czas daje Ci pełną swobodę w przybyciu dzień przed zawodami np. Wanoga Gravel, czy Great Lakes Gravel i spokojną regenerację przed startem. Zakładając pokonanie 600-kilometrowej trasy w 4 dni, wciąż pozostaje Ci dzień lub dwa na odpoczynek i kontemplowanie przyrody. Oczywiście o ile masz tyle wolnego czasu.

Sieć Panek Car Sharing jest ogólnopolska, co znacznie ułatwia kwestię zakończenia najmu w innym miejscu niż to, z którego wyruszasz.

Działanie systemu jest bardzo proste.
ℹ️ Należy pobrać na swój telefon aplikację,
ℹ️ zarejestrować się,
ℹ️ po zaakceptowaniu zarezerwować wybrane auto,
ℹ️ otworzyć je z użyciem aplikacji
ℹ️ śmigać na zawody.

Planując podróż masz do wyboru samochody różnych klas, od Economy (np. toyota yaris, czy fiat 500), przez Comfort (tutaj idealnie sprawdzi się np. škoda octavia kombi czy toyota corolla). W octavię kombi spokojnie wejdą dwa rowery, więc jeśli skrzykniesz się ze znajomym, jadąc z Warszawy do Kościerzyny, za wynajem zapłacisz:

cena najmu693 zł
koszt 1 km0,65 zł
dystans Warszawa – Kościerzyna – Warszawa2x 358 km
całkowity koszt najmu1158,40 zł
Przykładowy najem škody octavii na 7 dni. Źródło: https://panekcs.pl/oplaty#cennik-COMFORT

Przy dwóch osobach daje to koszt 579,20 zł lub 386,13 zł przy trzech osobach. Koszty możesz również obniżyć, wynajmując auto niższej klasy Economy. Wtedy przy dwóch osobach (trzeciej raczej nie zabierzesz), koszt wyniósłby 456,30 zł od osoby.

Niby niemało,  ale biorąc pod uwagę amortyzację własnego auta przy przejechanych ponad 700 km, jak również myśląc o wygodzie takiego rozwiązania, w którym nie musisz martwić się o nic,  sprawa może być warta rozważenia.

Busem

Jeśli jesteś członkiem grup rowerowych na Facebooku,  a szczególnie jeśli zapisałeś się do tematycznych grup dedykowanych poszczególnym imprezom (pod artykułem znajdziesz linki do funpage’y poszczególnych zawodów i ich grup), z pewnością zauważyłeś, że im bliżej terminu zawodów, tym mniej wpisów o oponach, a więcej o potrzebie dojechania na start. Jedni szukają kogoś dla obniżenia kosztów podróży, inni desperacko poszukują transportu.

Spośród wszystkich dostępnych opcji zdarzyło mi się korzystać z transportu organizowanego przez Jarka, z którym jechałem na Wisłę 1200 i – co prawda nie ramię w ramię, ale jednak wspólnie – samą Wisłę 1200. Organizuje on busa z dwuosiową przyczepą, a do tego kierowcę. Taki zestaw mieści 8, 9 osób (i oczywiście tyle samo rowerów). 

Do zalet takiego rozwiązania należą:
✅ odbiór z konkretnego miejsca i dowóz w zasadzie na linę startu,
✅ (w przypadku Jarka) profesjonalna obsługa, łącznie z wodą na pokładzie 😃,
✅ świetna atmosfera i możliwość poznania innych świrów,
✅ brak spiny, że spóźnisz się np. na pociąg.

Pamiętaj, ze bus ma ograniczoną liczbę miejsc, więc jeśli chciałbyś skorzystać z takiego transportu, śledź na bieżąco grupy na Facebooku w poszukiwaniu podobnych ofert.

Posłuchaj podcastu o tym, jak dojechać 🎧

 

Pociągiem

Podróż z rowerem z wykorzystaniem sieci PKP jest jednym z najtańszych ze wszystkich rozwiązań.  Wymaga jednak sporo bardzo dokładnego planowania i dodatkowo odrobiny szczęścia. Słyszałeś z pewnością relacje znajomych, z których mogło wynikać, że nie dostali się do pociągu, pomimo posiadanego biletu na przewóz roweru. Innym razem z kolei, można wsiąść prawie bez ograniczeń do obszernego wagonu rowerowego w zespole trakcyjnym i spokojnie kupić bilet u obsługi pociągu.

Wszystko zależy od kilku kwestii:

  • po pierwsze od przewoźnika i jego ustaleń w kwestii przewozu rowerów – więc koniecznie zapoznaj się z takimi zasadami przed podróżą,
  • po drugie od rodzaju taboru, czyli tego, czy trafisz na klasyczny skład z wagonami z przedziałami, || czy na nowoczesny zespół trakcyjny lub szynobus,
  • po trzecie oraz od aktualnych obostrzeń związanych z pandemią.

PKP Intercity

Ponieważ obecnie w każdym pociągu PKP Intercity wymagana jest rezerwacja miejsc oraz z powodu pandemii przewoźnik ogranicza liczbę dostępnych miejsc do 50%, absolutnie niezbędne jest zakupienie biletu przed podróżą. Gdybyś zjawił(a) się na peronie bez biletu dla siebie i na przewóz roweru, może się okazać, że:

❌ nie ma już możliwości wejścia na pokład pociągu, pomimo braku 100% obłożenia (z powodu wyczerpania puli 50% miejsc),
❌ skład nie jest przystosowany do przewozu rowerów.

👉 Tip 💡

Dlatego zanim zdecydujesz się na podróż na danej relacji, koniecznie sprawdź zestawienie pociągu. To pozwoli Ci mieć pewność, że przewóz roweru w ogóle jest możliwy. Oczywiście nie gwarantuje to dostępności miejsca dla Twojego sprzętu. Aby zakupić bilet na przewóz roweru, skorzystaj z wyszukiwarki połączeń. Możesz również sprawdzić prognozę frekwencji w danym pociągu.

Przykładowe zestawienie pociągów. W tych składach spokojnie możesz przewieźć rower

Z moich własnych doświadczeń mogę potwierdzić, że nie wszystkie składy są przystosowane do przewozu rowerów. Co więcej, na relacji Olsztyn – Szczecin, świeżo zmodernizowane w 2020 roku wagony, nie posiadają miejsc do przewozu rowerów.  Zgodnie z informacją otrzymaną od pracownika Biura Prasowego PKP Intercity, do 2023 roku wszystkie składy tego przewoźnika będą mogły przewozić jednoślady.

Jeśli na danej trasie nie widzisz dostępnych miejsc w składach IC, koniecznie sprawdź ofertę regionalnych przewoźników.

Przewozy Regionalne lub inni przewoźnicy 

Wygodny sposób znalezienia połączenia obsługiwanego przez lokalnego przewoźnika oferuje portal koleo.pl. Ponadto system zawsze zapyta Cię, czy chcesz przewieźć rower. Na wyszukiwarce rozklad-pkp.pl znajdziesz większość połączeń w Polsce, przy czym przy chęci zakupu biletu portal przekieruje Cię na stronę przewoźnika obsługującego dane połączenie.

Większość przewozów regionalnych odbywa się już z wykorzystaniem nowoczesnych, klimatyzowanych zespołów trakcyjnych, w których przewidziane są miejsca do przewozu rowerów.

Rozkład jazdy a kalendarz startów

W większości przypadków po prostu nie kupisz teraz biletu na połączenia czerwcowe i późniejsze. Jak informuje przewoźnik PKP Intercity, sprzedaż biletów na te terminy rozpocznie się 4 maja 2021 roku od godz. 0:30. Jak się domyślam, siatka połączeń przewoźników regionalnych jest uzależniona od grafiku przejazdów dalekobieżnych.

Trzymam kciuki za Twój plan, koniecznie daj znać w komentarzu, jeśli któryś ze wspomnianych sposobów spodobał Ci się… Odezwij się również, jeśli masz inny pomysł. Być może ktoś mógłby skorzystać z Twojego planu.

👉 Przydatne linki

Aplikacja SnaT do nawigacji i planowania tras w nieznanych miejscach: SnaT w  Google Play
Panek Car Sharing: panekcs.pl
Jarek Mucha – transport busem dla zawodników: profil Jarka na Facebooku
PKP Intercity: zestawienia pociągów
Portal Koleo.pl
Wyszukiwarka połączeń kolejowych: Rozkład jazdy PKP

Kanał Rezerwat Przygody na YouTube

Grupy wybranych zawodów gravelowych:
Pomorska 500: https://www.facebook.com/groups/567658767110300
Wanoga Gravel: https://www.facebook.com/groups/1135436806902405
Wisła 1200: https://www.facebook.com/groups/1693585934041324
Wschód 2021: https://www.facebook.com/groups/1002716910220239

Więcej informacji o poszczególnych ultramaratonach, ich stronach i grupach lub/i funpage’ach znajdziesz w kalendarzu Rezerwatu Przygody: rezerwatprzygody.pl/2021/wszystkie

Podobał Ci się artykuł? Dodaj swoją ocenę!

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Dodaj pierwszą ocenę!

Dodaj komentarz

You may also like

Zobacz dostępne kupony

Podczas przeglądania stron internetowych Sklepu używane są jedynie niezbędne do działania pliki „cookies”. Ich stosowanie ma na celu poprawne działanie stron Sklepu Rezerwat Przygody. Akceptuję Dowiedz się więcej

Instagram Rezerwatu

Rezerwat Przygody to blog, podcast i kanał na YouTube, stworzone by propagować aktywny, uważny i zdrowy styl życia. 

 

Na stronie dzielę się z Wami własnymi doświadczeniami, ale też przedstawiam opinie innych.

 

Chcesz się ze mną skontaktować? Skorzystaj z kontaktu tutaj.

Przygotowanie do ultramaratonu

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera.
Wiadomości wysyłamy nie częściej niż raz na kilka tygodni.
W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia lub wypisać się.

©2020-2023 Piotr Wierzbowski & Rezerwat Przygody